Játékszabály

Játékbemutató

Köszönet a d3meeples csatornának a nagyon jól sikerült játékbemutatóért, melyet itt tekinthetsz meg.


Játékszabály


Pakliépítés

A játék előkészítése során, ha nem egy előre összeállított alap paklira esne a választásod, akkor az első lépés a pakliépítés. A pakli építése során érdemes figyelembe venni, többek között a karakterek és a felszerelések számát, melyet a pakli koncepciójától függően képességekkel, tárgyakkal és italokkal érdemes kiegészíteni.

A fő pakli mérete minimum 30 lap, maximum pedig 40 lap lehet, mely mellé készíthetünk egy maximum 10 lapos mellékpaklit is. A mellékpakli lapjainak a célja, hogy két játék között kicserélhess velük lapokat a fő paklidból, ezzel változtatva a paklid összeállításán. A pakli és a mellékpakli mérete függetlenek egymástól.

Többféle pakli formátum érhető el: Kezdő, Haladó, Profi, Titán, Triád és Szóló.

Jó tudni: A Nemes laptípusú kártyán kívül minden kártya, ami nem a fő paklid része, az a mellék paklihoz tartozik. 


Játék fázisai és menete

I. Játék kezdete

Miután a játékosok kockadobással kiválasztották, hogy ki legyen a kedvezményezett játékos (aki később eldöntheti, hogy ki kezdje a játékot), a következő laphúzási opciók közül lehet választani:

1) Adott játékos felhúz 7 lapot a kezébe.

2) Adott játékos kiválaszt egy 1-es, vagy egy 2-es szintű fix kártyát a fő paklijából, majd lefordítva maga elé helyezi. Ezután a paklit megkeveri és felhúz további 6 lapot a kezébe.

A lapok megvizsgálása után a kedvezményezett játékos eldönti, hogy melyik játékos kezdje el a játékot. Ezt követően a játékosok felfedik egymás előtt a fix lapjaikat (ha van), majd a kezükben lévő lapokból választanak tetszőleges számút (akár mindet a fix lap kivételével), amiket visszakeverhetnek a fő pakliba, majd  helyettük ugyanannyit felhúznak. Ha a játékosnak volt fix lapja, akkor a kezébe veszi.

Jó tudni: A laphúzási opciótól függetlenül végül mindkét játékos 7 lappal a kezében kezdi el az első körét.


II. Kezdő fázis

Ebben a fázisban kezdődik el az adott játékos köre, ahol a következők mennek végbe:

  • A tétlen (passzív) karakterek kifordulnak a tétlenségből és aktívvá válnak.
  • A játékos szintet emel (a maximális szint 6, jelöld kockával)
  • Minden olyan hatás vagy képesség, ami a következő kör elejére hivatkozik, a kezdő fázisban megy végbe.

Jó tudni: Ebben a fázisban nem aktiválható hatás vagy képesség, és nem használható ital kártya sem. A játékos kezdő szintjére hatással lehet a pakli formátuma is.


III. Laphúzó Fázis

A laphúzó fázis elején minden játékos a maga körében húz 1 lapot (a kezdő játékos az első körben nem húz lapot). Ebben a fázisban az adott játékos körönként egyszer eldobhat 2 kártyát, hogy a paklijából fel húzzon helyette 1 kártyát.

Jó tudni: Ebben a fázisban nem aktiválható hatás vagy képesség, és nem használható ital kártya sem.


IV. Taktikai Fázis

Ebben a fázisban a játékos körönként egyszer:

  • Lehelyezhet 1 karakter kártyát aktívan (függőleges helyzetben) vagy akár tétlenül (vízszintes helyzetben), a karakter szintjével egyenértékű Életerő áldozásért cserébe
  • Akár minden karakter esetén kijátszhat 1 képesség kártyát (csak folyamatos, gyors és báb képességet)
  • Akár minden karaktert felruházhat 1 felszerelés kártyával
  • Kijátszhat 1 ital kártyát

Jó tudni: Ebben a fázisban már Nemes, karakter és felszerelés esetén is aktiválhatsz hatást. Ha ebben a fázisban a karaktered használt képességet, akkor a következő fázisokban már nem használhat, de fizikai támadást még végrehajthat.


V. Támadó Fázis

A támadó fázisban a karakterek támadásait külön-külön kell végrehajtani. A játékos dönthet úgy, hogy adott karakterrel nem cselekszik. A karakterek a kijátszásuk körében (tehát az első körükben) csak képességhasználat segítségével tudnak sebzés okozni.

Támadható kártyának minősül:

  • Minden ellenséges karakter, vagy báb kártya
  • Minden szövetséges karakter, vagy báb kártya
  • Minden ellenséges karakterre szerelt, páncél értékkel rendelkező folyamatos képesség, vagy hátas kártya
  • Minden szövetséges karakterre szerelt, páncél értékkel rendelkező folyamatos képesség, vagy hátas kártya
  • Ellenfél Nemes kártyája (ha nincs aktív ellenséges karakter, vagy báb kártya)
  • Saját Nemes kártya

A támadások kiválthatóak azonnali képességekkel, melyek kijátszási feltétele, hogy a karakter rendelkezzen fegyverzet felszerelés kártyával.

A karaktereket érő fizikai támadásokat át lehet vállalni a saját Nemessel (ha nem érhető el Nemes a pakli formátumban, akkor saját életerőből), ilyen módon a nem a karakter szenvedi el a sérüléseket, hanem a saját Nemes (vagy a saját életerő). Az így átvállalt sebzés nem osztható szét semmilyen módon.

Az ellenfél nemese:

  • Nem támadható, ha van elérhető ellenséges karakter, vagy báb kártya
  • Nem célozható képességgel

Ebben a fázisban a játékos kijátszhat 1 ital kártyát, ha ebben a körben még nem játszott ki.

Jó tudni: Körönként csak egy alkalommal játszható ki ital kártya. A Páncélértékkel rendelkező, karakterre szerelhető folyamatos képességek és hátas lapok 


VI. Kör vége

A játékos átadja a körét a másik játékosnak, aki a saját Kezdő fázisába lép.


Játék vége

A játék azonnal véget ér, ha az egyik játékos lefordította a negyedik (halott) karakter kártyáját, vagy ha 1 alá csökken az adott játékos életereje. Ezekben az esetekben a másik játékosé a győzelem.


Kártya felépítése



Laptípusok és használatuk


A Nemes

A Nemes jelképezi magát a játékost. Ez a kártya nem része a paklinak, viszont a paklit alkotó lapokból legalább 10 lapnak a Nemes kasztjával azonos kasztúnak kell lennie (az ezen felüli lapok más kasztba is tartozhatnak). A Nemes lap kasztjától eltérő kasztú ital kártyát nem tartalmazhat a pakli. A Nemes lap nem használható minden játékformátumban, például kezdő paklik esetén. Amennyiben a formátum megengedi a használatát, akkor a Nemes kártyát a játék kezdetekor fel kell fedni, és ki kell helyezni a csatamezőre. A játékos a Nemes lapján fogja elhelyezni a szint jelölőt és az életerőt jelölő kockát is (Nemes nélkül a jelölő kockákat jól látható helyre kell rakni).


Karakterek

A karakterek a játék legfontosabb lapjai, két fajtájuk elérhető: Zsoldos és Hős. Karakter kártyát körönként egyszer játszhat ki a játékos, mely lépés előfeltétele az Életerő áldozás (lásd Fogalmak: Életerő Áldozás). A karakterek lehelyezési sorrendje kifejezetten fontos, az új karakterek mindig egy másik szövetséges karakterrel szomszédos mezőn helyezhetőek el. Ha egy karakter meghal (1 alá csökken a páncél értéke), akkor nem a gyűjtőbe kerül, hanem a felszereléseivel együtt lefordítva a helyén marad.  A zsoldosok esetén a pakliban 4 azonos nevű lehet, míg a hősök esetében 2.


Felszerelések

A felszereléseknek két alapvető csoportja van: Fegyverzet és Páncélzat. A felszerelések altípussal is rendelkeznek, mely lehet Alap, Fejlesztés vagy Relikvia. Az alapfelszereléseket bármely karakterre felszerelhetjük, melynek szintjét nem haladhatja meg a felszerelés szintje. A felszerelésekre Fejlesztés kártya adható. Fejlesztést követően az Alap felszerelés hatása inaktívvá válik, csak a sebzést örökli a fejlesztés. A relikviák olyan különleges felszerelések, amelyeknek nincs fejlesztésük és csak Hősökre szerelhetőek. A pakliban 4 azonos nevű felszerelés kártya lehet, kivéve a relikviák esetén, ahol ez a szám 2. 


Képességek

A képesség kártyák a karakterek cselekedeteit jelképezik. Minden karakter körönként csak 1 képességet használhat. A képességeknek több fajtája van (Folyamatos, Báb, Azonnali, Csapda, Gyors), melyek különböző helyzetekben használhatóak:

Folyamatos és Báb képesség csak és kizárólag a taktikai fázisodban játszható ki. Használatuk után a karakter a támadó fázisban már csak fizikai támadást hajthat végre. A folyamatos képességeket a lap által leírt helyzetben lehet használni, ami felszerelhető: karakterre, fegyverzetre, páncélzatra és csatatérre. A báb képességet üres karakter mezőre lehet kijátszani. A báb kártyák a karakterekhez hasonlóan a lekerülésük körében nem támadhatnak.

Azonnali képesség csak és kizárólag támadó fázisban játszható ki, fizikai támadás helyett.

Gyors képesség bármely játékos taktikai fázisában kijátszható, mely fázis pontosan az ellenfél első célpont kijelöléséig tart. Ha az ellenfél azonnali képességgel jelöl ki karakter kártyát, akkor az azonnali képesség visszakerül a kezébe, először a gyors képesség megy végbe. Ezután az ellenfél folytathatja a taktikai fázisát, vagy újra megpróbálhat átlépni a támadó fázisába.

Csapda képességek csak és kizárólag az ellenfél taktikai és támadó fázisában játszhatóak ki, ráadásul csak olyan lapokra, amellyekkel kapcsolatba kerül a kijátszó karakter. A csapda kártyák különlegessége, hogy a szintjüknél nagyobb kártyára nem játszhatóak ki, kivéve támadás esetén (karakterre).


Hátasok

Hátas kártyából körönként 1 játszható ki, csak a taktikai fázisban teheti ezt meg a játékos. A Hátasok minden esetben karakterre szerelhetőek. Ha van hátas a karakteren, akkor a karakter nem viselhet karakterre szerelhetõ folyamatos képességet. Ha egy karakter meghal, akkor a hátasa visszakerül a játékos kezébe, ellenben ha a hátas hal meg, akkor a kártya a gyűjtőbe kerül. Karaktert célozva a játékos eldöntheti, hogy a karakterre szerelt hátast, vagy a karaktert tervezi megtámadni. 


Italok

Ital kártyából körönként csak 1 használható ki, melyet a pakli formátum függvényében a Nemes vagy a játékos játszhat ki. Az Ital kártya hatása a lapon megfogalmazott módon azonnal végbe megy, vagy az aktuális körvégéig tart.


 

Fogalmak

Kaszt - Ez határozza meg, hogy az adott kártyalap hova tartozik. A karakterek csak a saját kasztjukhoz tartozó felszerelést és képességet használhatják.  A alábbi kasztokból választhat a játékos: Vadász, Mágus és Harcos.

Karakter - Minden Zsoldos és Hős kártya.

Felszerelés - Minden Fegyverzet és Páncélzat kártya.

Képesség - Képesség kártyák megnevezése, melyeket csak karakter használhat.

Hatás - A karakter és felszerelés kártyákon leírt tulajdonságok hatások és nem képességek. Vannak költséggel rendelkező hatások, melyeket minden esetben körönként csak egyszer lehet használni (aktiválni), és passzív hatások, melyek költség nélküliek és folyamatosan érvényesülnek.

Sebzéstípus - A kártyák rendelkeznek sebzéstípussal, mely fajtái különböző előnyökhöz, vagy akár hátrányokhoz juttathatják a játékost. Sebzéstípusok: Normál, Föld, Tűz, Víz, Jég, Levegő, Természet, Méreg, Elektromos, Lélek. 

Fizikai Sebzés - A karakterek és fegyverzetek sebzése, mely a támadás során egy időben megy végbe. Ezt az értéket még módosíthatja a saját csataterünk, majd az ellenfél játékos csataterének módosítója is. A fizikai sebzés nem minősül képesség sebzésnek.

Képesség Sebzés - Az Azonnali, Gyors és Csapda képesség által kiosztott sebzést nevezzük képességsebzésnek. Abban az esetben, ha egy kártya kijátszási feltétel egy sebzéstípushoz kötött, akkor a karakter sebzéstípusát kell figyelembe venni.  Amennyiben egy sebzés nem abban a körben történik meg, amikor kiosztottad, abban az esetben a sebzés nem növelhető. A képesség sebzése a szövegmező és a képesség alap sebzése alapján számolható ki. Ezt az értéket még módosíthatja a saját csataterünk, majd az ellenfél csataterének módosítója is.

Páncél Érték - A karakterek életerejét jelöli, mely ha 1 alá csökken, akkor a karakter meghal. 

Életerő - A játékos (Nemes) életereje, mely ha 1 alá csökken, akkor vége a játéknak. Nem lehet több, mint a maximum, mely alapértelmezett esetben 20.

Életerő Áldozás - Amikor a játékos kijátszik egy Karakter lapot a csatatérre, akkor a Karakter szint értékével egyenlő mennyiségű Életerőt szükséges feláldoznia.

Szint - Mind a játékosok mind a lapok rendelkeznek egy aktuális szinttel. A szint értéke határozza meg, hogy milyen lapok használhatóak az adott körben, ugyanis egyik játékos sem játszhat ki a saját szintjénél nagyobb lapot és a karakterek sem használhatnak a saját szintjüknél nagyobb felszerelés és képesség lapot. A játékos szintje 6-ban van maximalizálva.

Karakter Alap Sebzés - A karakter sebzése a módosító értékek nélkül.

Karakter Aktuális Sebzés - A karakter sebzése a módosító értékekkel.

Alap Fegyverzet Sebzés - A fegyverzet sebzése a módosító értékek nélkül.

Aktuális Fegyverzet Sebzés - A fegyverzet sebzése a módosító értékekkel.

Gyűjtő - Az elhasznált lapok lefordítva a gyűjtőbe kerülnek.

Csatatér - Minden játékosnak saját csatatere van. Ez jelképezi az asztalon lévő karakterek és képességek halmazát.

Karaktermező - A csatatéren összesen 4 helyezkedik el egymás mellett. Ezekre tetszőleges irányból kindulva játszhatóak ki sorban a karakter lapok.

Tétlenség - Amikor a játékos kijátszik egy karakter lapot, akkor dönthet úgy, hogy vízszintes helyzetbe (tétlenségbe) fordítja. Tétlen helyzetben a karakter az első őt érő interakciót elnyeli, kapott sebzését nem szenvedi el. Ezekben az esetekben csak kifordul a tétlenségbõl és aktívvá válik (függőleges helyzete kerül), a sérülést sem szenvedi el.

Sebzés többszörözés, sebzés osztás - Egy sebzést nem lehetséges több alkalommal többszöröni, ugyanis mindig csak az utoljára kijátszott többszörözés érvényesül. Amennyiben egy kapott végösszeg nem egész szám, akkor lefelé kell kerekíteni az értékét.

Karakter felélesztése - Amennyiben egy halott karakter valamilyen módon újra játékba kerül, akkor azt a felszerelései nélkül teszi meg. A felszerelések ilyenkor a gyűjtőbe kerülnek.

Több ellenfelet célzó lapok - Vannak lapok, melyek több, különböző célpontot is ki tudnak jelölni. Kevesebb elérhető célpont esetén kevesebbet jelölnek ki. Ha egy képesség "Minden" ellenfelet céloz, akkor minden esetben az összes ellenséges karakter és báb sérül.



Kifejezések

Amíg aktív, a karakter nem támadható ... - A kifejezés csak folyamatos képességek esetén alkalmazott. A karakter csak akkor sérül, ha az így alkalmazott folyamatos képességnek elfogyott a páncél értéke. A karaktert kizárólag akkor találhatja el fennmaradó sebzés, ha a folyamatos képességen ez külön ki van emelve.

Szövetséges karakter ... Szövetségesre szerelt ... - Egy kiválasztott (szövetséges) karakterre, felszerelésre vagy folyamatos képességre vonatkozik, de semmiképpen sem a lapot kijátszó karakter lapra (nem lehet célpontja).

Minden szövetséges/re/nek ... - Minden szövetségesre vonatkozik, a kijátszóját is beleértve.

Minden szövetséges és ellenséges ... - Minden a játékban lévő érintett lapra vonatkozik.

Következő körben nem ... - Ha egy lapon az olvasható, hogy az ellenfél játékos következő körében fejti ki a hatását, akkor a kijátszástól az ellenfél körének a végéig érvényesül.

Szomszédos karakter ... - A célpont karakter szomszédjai minden esetben a szomszédos karaktermezőn elhelyezkedő szövetséges karakterek. Amennyiben egy szomszédos karakter halott (le van fordítva), abban az esetben is szomszédos karakternek minősül.

-X kapott sebzés ... - A ténylegesen betalált sebződést csökkenti X értékkel, melybe a fizikai és a képesség sebzés is beleértendő.

Szövetséges nem célozható ... - Adott lap szövetségesei nem célozhatóak, kivéve, ha egy lap azt írja, hogy "Minden" ellenfelet céloz. Az adott lapra nem érvényes sem a saját, sem más lapon lévő, "Szövetséges nem célozható" kifejezése (tehát célozható marad).

Szövegmezőben lévő sebzés leírás - Amennyiben egy képesség lap (kivéve azonnali), vagy karakter lap szövegmezőjében sebzést, vagy páncél értétek növelő leírás olvasható, abban az esetben a sebzés csak arra a konkrét lapra hivatkozó lapokkal növelhető. Ha egy lap sebzése szövegmezőből jön létre és nincs konkretizálva a sebzéstípus, akkor minden esetben örökli a lap alap sebzéstípusát.